Scharnhorst ueberlebenen

Begonnen von lance shippey, 22 November 2018, 13:47:50

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smutje505

Entschuldigung habe ich verwechselt  :BangHead:

kawa1705

Ist vielleicht interessant.  Der Gedenkstein von Fritz Hintze auf dem Friedhof in Medingen (Kreis Uelzen, Niedersachsen)

:MG:

Rüdiger

lance shippey

Vielen dank fuer die fotos.

Vor einiegn jahren verbrachte ich einige Tage in Bad Bevensen (bei Medigen) um den Gedenkstein von Fritz Hitze zu besuchen, Seine familie war Mueller und seine Nichte lebte damals noch dort,

Ich habe auch die Marinewerft in Wilhelmshafen, und graben in Den Nordfriedhof besucht. Ich habe grossen Respekt vor Kapitaen zur see Fritz Hitze, und auch Hans Langsdorff von KMS Graf Spee., beide maenner zeigten "Menchlichkeit"  Wir mein eigenes Vater gegenueber den 36 ueberlebenden von KMS Scharnhorst.


Thanks for the photos,

A few years ago, I spent some time in Bad Bevensen (Near Medigen) in order to visit the memorial stone of Fritz Hintze. His family were millers (Flour mill) and his niece still lived there at the time. I have the great respect for Captain Hintze, and also for Captain of the Graf Spee, Hans Langsdorff. both these men displayed  "Humanity", as I know my own father did torward the 36 survivors of Scharnhorst.

I also visited the dockyard in Wilhelmshafen where the Scharnhorst was built, and the Northern cemetery in Kiel where there are headstones of the 46 head who lsot their lives on 04/06/1940 when Scharnhorst was hit and damaged by a torpedo from HMS Acasta or a submarine after engaging with HMS Glorious, Acasta, and Ardent.

Lance

lance shippey

Hubertus.

Dear Herb.

Re Number of crew on Scharnhorst. I found that the HMA list did not have all the names of the dead with headstones at the Nordfriedhof. The Nordfriedhof denkmal projekt was more accurate. I often wonder how may of the 46 were killed by the torpedo hit and explosion on 4/6/1940, and how many died when the water tight door had to be closed to stop the Scharnhorst from listing ?

Do you know if there were any Chinese civilians on Scharnhorst, as there were on KMS Graf Spee ?

Lance

Lothar W.

Hallo zusammen,

ich möchte jetzt gerne mal auf meine Arbeit im FdW hinweisen. Die 46 gefallenen Marineangehörige betrifft nur die im gefluteten Abteilungen am 24. Juni 1940 geborgenen. Zwei weitere gefallene und zwar Dietsch und Heine, wurden in Trontheim beerdigt.

Somit beträgt die Gesamtzahl der Opfer 48 Marineangehörige

Hier der Link zu der Aufzählung im FdW

https://www.forum-der-wehrmacht.de/index.php?thread/64318-gefallene-und-vermisste-marineangeh%C3%B6rige-eine-datensammlung/&postID=739726#post739726

Viele Grüße
Lothar

halina

#35
Hallo Lance ,

Mit Würdigung und grossem Respekt möchte ich mich bei Dir bedanken für die Anteilnahme
am Schicksal der "Scharnhorst" , seiner Besatzung und des Kommandanten Fritz Hintze ,

                                                                                                      Grüsse  halina

@  Kawai 1705 , Hallo  Rüdiger, Dir herzlichen Dank für die Fotos vom Gedemkstein Fritz Hintze
" Man muss nicht unbedingt das Licht des Anderen ausblasen , um das eigene Licht leuchten
zu lassen"
                      Phil Borman

lance shippey

Lothar und halina,
Vielen dank,
Ich habe aus dem Anhang von Deutschen ins Englische uebersetzt. In england scheint interesse an den schaden und dem versenkung der HMS Glorious, Acaasta und Ardent am 4. Juni 1940 zu bestehen.

I have translated some of the details of the attachment from German into English, as the website translator appears not to be functioning.

Information from Lothar,  46 seamen killed. There were a further 2 seamen killed, and their bodies buried in the Military cemetery at Trondheim, Norway. Their names Dietsch and Heine.

Attachment details

04/06/1940  17.00  Aircraft carrier HMS Glorious along with two other destroyers sighted and engaged.
                              HMS Acasta launched torpedo hit Scharnhorst Turret C whereupon the ammunition
                              chamber of Turret C was flooded with around 2500 cubic metres of water
                              compartments 11 to 1V .

08/06/1940             Date registered for the 46 seamens death.

09/06/1940             Scharnhorst anchored at Trondheim. two sailors buried at the military cemetery.

20/06/1940             Scharnhorst sails with minesweeper flotilla 3 minesweepers, 2 destroyers, and 2 torpedo
                              boats.

23/06/1940             Scharnhorst arrives in Kiel at 22.30 hrs.

24/06/1940             Docks in Dry Dock "C" and the 46 dead were retrieved from the flooded compartment
                             
27/06/1940             The fallen 46 seamen were buried in the Northern Cemetery (Nordfriedhof) in Kiel.

Lance.
                     


Lothar W.

Hello Lance,

that's right. One small change: "compartments 11 to 1V" is not 100% correct. "compartments II to VI." have been flooded.

"compartments 11 to 1V" would read in German: "Abteilungen 11 bis 1V." II to VI are Roman numerals. So in English it should read "compartments II. to VI."

I hope what the translator is telling me is OK.

Many greetings
Lothar



Hallo Lance,

das ist richtig. Eine kleine Änderung: "compartments 11 to 1V"  ist nicht 100% korrekt. "Abteilung II bis VI." wurden geflutet.

"compartments 11 to 1V"  würde auf deutsch heißen: "Abteilungen 11 bis 1V." II. bis VI. sind römische Zahlen. Es müsste also auf englisch heißen "Abteilungen II. bis VI."

Ich hoffe das ist in Ordnung was der Übersetzter mir sagt.

Viele Grüße
Lothar

kawa1705

Moin Günter,

Medingen liegt von meinen Wohnort nur ca. 25 km  entfernt.

:MG:

Rüdiger

lance shippey

Hallo Lothar und Ruediger,

danke fuer die korrektur. Ich hatte ein problem mit roemischen ziffern auf meinem computer.
Ich habe ein paar fragen.

Ich sehe, dass die Todesfaelle am 8.Juni 1040 registriert wurden, obwohl sie am 4.Juni 1940 gestorben waeren. war das wegen formalitaeten in Trondheim ?

waeren die 46 gefallenen in den ueberfluteten abteilen geblieben bis Scharnhorst das trockendock in Kiel erreichte ?

Waere es die traurige pflicht des kapitaens die wasserdichten Tueren der abteil nach dem Torpedotreffer zu schliessen ?

Gibt es eine Webseite die einen Plan, wo die abteile waren ?


Hello Lothar and Rudiger,
Thanks for the correction. I had a problem with roman numerals on my computer (finding them



I have a couple of questions.

I see that the 46 deaths were registered on the 8thJune 1940, although the deaths were on on the 4th. June 1940 after the torpedo hit Was this because of formalities in Trondheim ?

Did the 46 fallen seamen remain in the flooded compartments of Scharnhorst until it reached drydock in Kiel ?

Would it have been the sad duty of the Captain to close the watertight doors of the compartments after the torpedo hit ?

Is there a plan of where the compartments would have been on a webpage ?

Ruediger I love the area where you live, and remember also the Hundertwasser Bahnhof at Uelzen.


Grusse aus Nord England.

t-geronimo

Das Gefecht war am 8. Juni, nicht am 4. Juni!!
Gruß, Thorsten

"There is every possibility that things are going to change completely."
(Captain Tennant, HMS Repulse, 09.12.1941)

Forum MarineArchiv / Historisches MarineArchiv

lance shippey

t-geronimo,

Vielen dank, Sie haben vollkommen recht. entschuldige bitte !! 
Ich habe das "Operation alphabet 4.-8.|Juni mit der gefaecht verwechelt.

Ich recherschiere auch "Operation Paul" bezueglich HMS Glorious, Acasta, und Ardent.
siehe https://www.hmsglorious.com                 autor Ben Barker.

MANY THANKS T-GERONIMO. You ares completely right. (Battle was 8th June 1940.
I confused the date 4th June, as the sinking date, with the start of "Operation Alphabet"
4th-8th June 1940.

I am currently researching "Operation Paul" involving the loss of HMS Glorious, Acasta and Glorious.
An excellent account written by Ben Barker under https://hmsglorious.com may be interesting to you.

Lance Shippey.


Ardent.

Lothar W.

#42
Hello Lance,

I'll try to answer the questions.

Question 1 has already been answered by Thorsten.

Question 2: The bodies of the 46 fallen navy members were recovered in Kiel in the night of 25.06.1940 after docking in dry dock.

Question 3: The closing of the doors and bulkheads is part of the "closing roll". It is indicated by signals. The "closing roll" is given when a leak has occurred or is to be feared. This means in the event of a heavy storm or an imminent battle with enemy forces. Preparations are to be made to close the doors and bulkheads so that in the event of water ingress the water does not spread to all compartments.

I hope the explanation is understandable.

Question 4: I have not found any plans of the battleship "Scharnhorst" on an internet platform. I have tried to create an approximate position of the torpedo hit with the corresponding compartments using my own means. I hope this sketch is clear.

Many greetings
Lothar

(Translated with www.DeepL.com/Translator (free version))

Hallo Lance,

ich versuche die Fragen zu beantworten.

Die Frage 1 ist ja bereits von Thorsten beantwortet.

Frage 2: Die Leichen der 46 gefallenen Marineangehörigen wurden in der Nacht zum 25.06.1940 in Kiel nach eindocken im Trockendock geborgen.

Frage 3: Das schließen der Türen und Schotts ist Bestandteil der "Verschlussrolle". Es wird durch Signale angezeigt. Die "Verschlussrolle" wird gegeben wenn ein Leck entstanden oder zu befürchten ist. Also bei einem schweren Sturm oder bei einem bevorstehendem Gefecht mit feindlichen Kräften. Es sind vorbereitungen die Türen und Schotts zu schließen, damit bei Wassereinbruch sich das Wasser nicht in allen Abteilungen ausbreitet.

Ich hoffe, die Erklärung ist verständlich.

Frage 4: Ich habe keine Pläne des Schlachtschiffes "Scharnhorst" auf einer Internet-Plattform gefunden. Ich habe mal versucht mit meinen Mitteln eine ungefähre Lage des Torpedotreffers mit den entsprechenden Abteilungen herzustellen. Ich hoffe diese Skizze ist übersichtlich.

Viele Grüße
Lothar

lance shippey

Hallo Lothar  /  Hello Lothar,

Vielen dank fuerdie beantwortung meiner fragen.

Der Plan ist ausgezeichnet, und gibt mir ein besseres Verstaendnis fuer den Schaden.

Many thanks for answering my questions.

The plan is truly excellent, and gives me a better understanding of the damage.

herzlicchste wuensche / Kindest wishes


Lance.

Hexe

Hallo Leute hier könnt Ihr euch die Sache von Scharnhorst runterladen RM134/84
https://invenio.bundesarchiv.de/invenio/main.xhtml
Gruß Bernd

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