Schnellboote

Begonnen von joern, 18 September 2012, 09:15:54

Vorheriges Thema - Nächstes Thema

0 Mitglieder und 1 Gast betrachten dieses Thema.

alo41

#675
Hi,

There are several lots from S 127 Ahrens on Ebay de.  Link: http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=schnellboot&_sop=10&_sac=1&_osacat=28714&_from=R40&_fln=1&_catref=1&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xschnellboot+S-127&_nkw=schnellboot+S-127&_sacat=28714

The Schnellboote photos are from 8 S-Ftl in Norway 1941/42, S 42 (eagel), S 44, S 45, S 46 (grenade splinter) and Adolf Lüderitz.

/Alo
Antworte im deutsch, bitte

alo41

Hi,

There is some intresting information in the Ebay S 127 lots.

"Meldung" of how S 120 damaged a motor barge on 24 Nov 1944 when he was going from Stettin to Schwinemünde. I could not read all the details but think that Olt Ahrens considered himself not guilty. Was he?
The year on the document must be wrong, should probebly be 5/1 1945 on board S 127.

The names of the S 120 crew on 1 Feb 1945 are also there. Something for the crew list?

/Alo
Antworte im deutsch, bitte

Urs Heßling

moin, Alo,

Zitat von: alo41 am 19 August 2014, 17:20:36
I could not read all the details but think that Olt Ahrens considered himself not guilty. Was he?
Ahrens Argumente sind
- es gab für das Seegebiet http://de.wikipedia.org/wiki/Stepnica keine Fahrtbeschränkung,
- der Abstand zu den Kähnen betrug 800 m (war es der Passier(Quer)-abstand ?),
- keiner der Kähne hatte ein Warnsignal gesetzt,
- der Schiffsführer des beschädigten Kahns hat sich ungeschickt/unseemännisch verhalten.
Daher lehnt er den Vorwurf eines "unseemännischen Verhaltens" ab. Das sehe ich auch so.

Es bleibt offen, ob die Fahrtverminderung von 30 auf 24 Knoten im Flachwassergebiet zu einer Verringerung der Hecksee führte. Es könnte - nach eigener Erfahrung - auch umgekehrt gewesen sein.

Zitat von: alo41 am 19 August 2014, 17:20:36
The names of the S 120 crew on 1 Feb 1945 are also there. Something for the crew list? .
Wenn das Datum 1.2.1945 stimmt, müßte es die Besatzung von S 127 sein, auf dem OLtzS Ahrens ab Januar 1945 Kommandant war.

Zitat von: alo41 am 19 August 2014, 17:20:36
The year on the document must be wrong, should probebly be 5/1 1945 on board S 127.
Ja. Da gehörte Ahrens mit S 127 schon zur 1. Schulflottille, daher die Anschrift "An das Kommando 5. Schnellbootflottille".

Gruß, Urs
"History will tell lies, Sir, as usual" - General "Gentleman Johnny" Burgoyne zu seiner Niederlage bei Saratoga 1777 im Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg - nicht in Wirklichkeit, aber in George Bernard Shaw`s Bühnenstück "The Devil`s Disciple"

alo41

Zitat von: Urs Heßling am 19 August 2014, 18:48:45

Zitat von: alo41 am 19 August 2014, 17:20:36
The names of the S 120 crew on 1 Feb 1945 are also there. Something for the crew list? .
Wenn das Datum 1.2.1945 stimmt, müßte es die Besatzung von S 127 sein, auf dem OLtzS Ahrens ab Januar 1945 Kommandant war.

Yes Urs,

Olt Ahrens shift from S 120 to S 127 was probebly done when 5 S-Ftl was ordered west on 23 Dec. 1944.
The crew from S 120 went probebly with him to S 127.
The four page "happy new year" card is marked S 120. I guess it could have been made a week in advance.
It looks like Ahrens 24 year "birthday card"from 23 April 1945 is made by the same person now on S 127.

/Alo
Antworte im deutsch, bitte

alo41

Hi,

A new Schnellboot photo on Ebay. A type S 18 and a type S 38. The kill pennants could be:

8000 ton
8000?
7000
3000

The type S 38 does not have any wind shield or front 2 cm gun making it 1940/41.

Whitch boat is the type S 18 and what were the claims?
Where is the photo taken? Strange building in the back ground.

/Alo
Antworte im deutsch, bitte

t-geronimo

Aren't the last ones 4000 and 3000?  :/DK:
Gruß, Thorsten

"There is every possibility that things are going to change completely."
(Captain Tennant, HMS Repulse, 09.12.1941)

Forum MarineArchiv / Historisches MarineArchiv

Urs Heßling

moin,

Zitat von: t-geronimo am 18 September 2014, 22:49:52
Aren't the last ones 4000 and 3000?  :/DK:
Das lese/sehe ich auch so.

Das "hintere" Boot könnte mE auch eines der Serie S 26 - S 29 sein.

Eine Kombination 8000/x000/4000/3000 habe bei den Torpedoschußmeldungen (Erfolg) bisher nicht finden können.

Aufgrund der Küstenform im Hintergrund halte ich den Hafen für Boulogne.

Gruß, Urs
"History will tell lies, Sir, as usual" - General "Gentleman Johnny" Burgoyne zu seiner Niederlage bei Saratoga 1777 im Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg - nicht in Wirklichkeit, aber in George Bernard Shaw`s Bühnenstück "The Devil`s Disciple"

bettika61

#682
Zitat von: alo41 am 18 September 2014, 21:00:50

Where is the photo taken? Strange building in the back ground.
/Alo
Hallo,
schönes Foto  :MG:
möglicherweise  Kiel, KWK Kleinboothafen Kriegsmarinewerft
http://www.bildindex.de/?pgesamt:fm457798#|home

Beide Schwimmkräne sind auf Fotos von Ausrüstung der "Gneisenau" 1938 in Kiel zu sehen

Grüsse
Beate
Edit: Lage und Bild
Grüße
Beate

,,Wer sich nicht an die Vergangenheit erinnern kann, ist dazu verdammt, sie zu wiederholen." George Santayana

alo41

#683
Hi,

I recived some other information that also says Kiel KWK. Thank you :MG:.

I think that the kill pennants might be on the type S 38 boat instead. It could be S 27 at the time she left for Norway together with S 20, S 24 and S 28, 22-28 Oct. 1940. The claims for S 20 was sorted out in post No. 328-334. Link: http://www.forum-marinearchiv.de/smf/index.php?topic=18105.315

S 27 claims
25/7-40   18000 ton Meknes  (6127 ton)
26/7        10-12000 ton Lulonga (821)
8/8          4000 ton Fife Cost (367)
18/10       8000 ton P.L.M. 14 (3754)

It is also possible that it is S 26 and S 25 that joined later. S 26 should also have a red pennant for the destroyer Sirocco.

/Alo

Antworte im deutsch, bitte

Urs Heßling

#684
moin,

nach langem Suchen in den Torpedoschußmeldungen habe ich eine passende Lösung gefunden:

S 27, Kommandant OLtzS Hermann Büchting, mit den Erfolgsmeldungen
4000 (8.8.40)
8000 (18.10.40)
6000 (8.3.41)
3000 (8.3.41)

Klug, Fimmen und Töniges kommen mM nicht in Frage, da alle eine 12000-Erfolgsmeldung hatten, Christiansen und von Mirbach hatten keine 3000- oder 4000-Erfolgsmeldung.

Gruß, Urs
"History will tell lies, Sir, as usual" - General "Gentleman Johnny" Burgoyne zu seiner Niederlage bei Saratoga 1777 im Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg - nicht in Wirklichkeit, aber in George Bernard Shaw`s Bühnenstück "The Devil`s Disciple"

alo41

#685
Hi Urs,

Yes, I think we agree on that it is S 27. I would still like it to be the boat that got the pennants and not the commander. This was the conclusion from the S 20(attached photo) and S 48 boat pennants.

S 27 claims
Klug        25/7-40   18000 ton      Meknes  (6127 ton)       The "1" is not sean. Flagg foald?
Klug        26/7        10-12000 ton Lulonga (821)                Is this Klug's 12000 claim? The "1" is not sean.
Büchting  8/8          4000 ton        Fife Cost (367)              OK
Büchting  18/10       8000 ton       P.L.M. 14 (3754)            Part of the "8" is not sean making it look like a "3"

The date order is then correct.
The 1 S-Ftl handed over all type S 18 boats to 4 S-Ftl in Dec 1940
Your torpedo reports are great :MG:

/Alo
Antworte im deutsch, bitte

Urs Heßling

moin, Alo,

ich mag nicht glauben (Bauchgefühl), daß ein Boot gleichzeitig Erfolgswimpel von 2 Kommandanten setzt.

Ich sehe eher die Möglichkeit, daß S 27 zufällig mit einem S 18-Boot in Kiel zusammenliegt.

Gruß, Urs
"History will tell lies, Sir, as usual" - General "Gentleman Johnny" Burgoyne zu seiner Niederlage bei Saratoga 1777 im Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg - nicht in Wirklichkeit, aber in George Bernard Shaw`s Bühnenstück "The Devil`s Disciple"

alo41

Urs,

I had a closer look at the details on the boats. S 27 does not have any wind shields or front 2 cm gun and is all white. This makes it before May 1941 when she was camoflaged for the Baltic campaign. She has also a down folded mast, training?

The type S 18 has the new wind shields that I think were added when the boats were sent to the 4 S-Ftl.
This might show that the photo is from 1941. More details needs to be known.

This could suport the 8/3-41 as the last claim.

/Alo
Antworte im deutsch, bitte

Urs Heßling

moin, Alo,

Ab 23.5.41 verlegte die 1. SFltl, also auch S 27, in die Ostsee (Kiel), erst ab 1.6.41 operierte die 4. SFltl im Westen.
Es gibt da also einen möglichen "Überschneidungszeitraum" in der letzten Mai-Woche in Kiel.

Es könnte sich bei dem S 18-Boot aber auch um S 18 selbst handeln, das von 12/40 bis 7/41 zur Grundinstandsetzung in Kiel lag (längere Zeit wg. fehlen von Ersatzteilen).

Gruß, Urs
"History will tell lies, Sir, as usual" - General "Gentleman Johnny" Burgoyne zu seiner Niederlage bei Saratoga 1777 im Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg - nicht in Wirklichkeit, aber in George Bernard Shaw`s Bühnenstück "The Devil`s Disciple"

alo41

Hi,

There is a new photo of a type S 30 from the same seller. The all white cammoflage indicates spring 1940. No mast = not Norway. 

Link: http://www.ebay.de/itm/FOTO-SCHNELLBOOT-U-BOOT-USW-BREMERHAFEN-1940-/191340725076?pt=Militaria&hash=item2c8ccbc354

Is Bremerhafen correct?

/Alo
Antworte im deutsch, bitte

Impressum & Datenschutzerklärung