Forum Marinearchiv

Flotten der Welt => Die italienische Marine => Italienische Marine - Schiffe => Thema gestartet von: Peter K. am 21 November 2010, 15:08:49

Titel: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Peter K. am 21 November 2010, 15:08:49
Mich erreichte eine Anfrage aus Polen nach der genauen Identität von zwei italienischen Kriegstransportern, die im September 1943 von der deutschen Kriegsmarine in La Maddalena erbeutet worden sein sollen.

Hier meine bisherigen Resultate:

Im Kriegstagebuch der Seekriegsleitung vom 19.09.1943 wird erwähnt, dass zwei italienische Kriegstransporter in La Maddalena erbeutet worden sind und bei der Räumung Korsikas eingesetzt werden sollen.

KT15 MONTE SANTO (in Genua gebaut, am 10.01.1943 vom Stapel gelaufen und am 03.04.1943 in Dienst gestellt) befand sich wohl zur Ausrüstung/Ausbildung in La Maddalena, als es am 26.05.1943 durch einen amerikanischen Luftangriff verloren ging. Da die Deutschen nach dem Abfall Italiens nur sehr kurze Zeit und noch dazu in starker Unterzahl in La Maddalena vor Ort waren, halte ich eine Hebung/Bergung des Schiffes unter deutscher Regie für sehr unwahrscheinlich. Es wurde dann erst 1953 gehoben und als französische UTAH BEACH wieder bis 1957 in Fahrt gebracht.

KT10 MONTE GRAPPA (gebaut in Genua, am 19.12.1942 vom Stapel gelaufen und am 10.03.1943 in Dienst gestellt) fuhr sicher mit italienischer Besatzung und könnte sich Anfang September 1943 in La Maddalena befunden haben, wo es von den Deutschen erbeutet worden sein könnte. Zumindest lief dieses Schiff laut dem Kriegstagebuch des Seetransportchefs Italien am 27.04.1943 um 17.00 Uhr von Genua kommend in Neapel und am 31.08.943 um 07.00 Uhr von La Spezia kommend in Bastia ein. Das Schiff wurde erst 1958 oder 1959 gestrichen.

KT32 MONTE CUCCO (gebaut in Genua, am 15.05.1943 vom Stapel gelaufen und am 28.07.1943 in Dienst gestellt) fuhr ebenfalls sicher mit italienischer Besatzung und könnte sich Anfang September 1943 in La Maddalena befunden haben, wo es von den Deutschen erbeutet worden sein könnte. Das Schiff fuhr ab 23.05.1949 als sowjetische FEOLENT oder INGUL und wurde erst am 26.06.1964 gestrichen.

KT16 MONTE CENGIO (gebaut in Genua, am 23.01.1943 vom Stapel gelaufen und am 17.04.1943 in Dienst gestellt) kommt ebenfalls noch in Frage. Obwohl nach einer Meldung das Schiff nicht mehr unter italienischer Flagge in Fahrt gekommen sein soll, habe ich mehrere Eintragungen gefunden, die das belegen. Nach dem Kriegstagetuch des Seetransportchefs Italien kam das Schiff am 19.05.1943 um 15.00 Uhr in Trapani an und sollte nach dem Kriegstagebuch des Marineoberkommandos Italien vom 01.07.1943 von Tarent nach Sizilien laufen, um im Sardinien-Verkehr eingesetzt zu werden. Tatsächlich verließ es am 04.07.1943 um 06.00 Uhr Tarent mit dem Ziel Augusta, wo es am 05.07.1943 um 15.30 Uhr einlief. Am 11.07.1943 um 21.00 Uhr lief es zusammen mit AVERSA im Geleit des Torpedobootes ALISEO von Messina nach Neapel aus, wo sie am 12.07.1943 um 12.00 Uhr ankam. Es wäre also durchaus denkbar, dass sich das Schiff Anfang September 1943 in La Maddalena befunden hat, wo es von den Deutschen erbeutet worden sein könnte. Über den weiteren Verbleib des Schiffes ist mir nichts bekannt.

Kann jemand diese Angaben ergänzen oder sogar die beiden gesuchten KT´s benennen?

Vorab schon ´mal vielen Dank für eure Hilfe!
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: crolick am 21 November 2010, 16:19:16
According to my notes (based on von Liebenstein report, KTB des Seetransportstelle Livorno, KTB des Seetransportchef Italien and KTB des Seetransportstelle Bastia) following KTs were used in the evacuation of Corsica: KT2, KT8, KT14, KT18, KT19 and KT 31.


Hope it helps,
Andrzej
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Peter K. am 21 November 2010, 16:26:43
Hello ANDRZEJ!

I know these German KT´s, which were involved in the evacuation of Corsica - mainly because I had digitalized the mentioned war diarys from THEO´s originals some years ago!  :wink:

But here we are looking for Italian manned KT´s, which were captured by the Germans in La Maddalena during september 1943!
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: crolick am 21 November 2010, 16:45:40
But here we are looking for Italian manned KT´s, which were captured by the Germans in La Maddalena during september 1943!
Sorry - must have missed that due to my poor German :cry:
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Peter K. am 21 November 2010, 16:49:22
That´s really no problem, ANDRZEJ!

I would love to understand Polish like you can understand German!  :wink:
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Zerstörerfahrer am 21 November 2010, 17:30:26
Moin Peter,

meines Wissens wurden 2 ital. KT's in Bonifacio und nicht in La Maddalena erbeutet. Hab aber leider keine Nummern.

Grüße
René
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Peter K. am 21 November 2010, 17:42:06
Das ist interessant, RENE, denn die Deutschen waren in La Maddalena ja nun wirklich nicht "very strong" vertreten, im Gegenteil, sie verloren sogar ein (ich glaube) Infanterielandungsboot durch Artilleriebeschuß als es versuchte von dort auszulaufen. Daher kann ich es kaum glauben, dass in der kurzen Zeit gleich zwei dieser Schiffe dort übernommen worden sein sollen.

Andererseits steht´s nun mal exakt so im KTB SKL und das ist auch nicht so ohne weiteres von der Hand zu weisen ...

Zu guter letzt erwähnt aber auch die Seetransportstelle Bonifacio - die es ja eigentlich wissen müsste - diese KT´s mit keinem Wort ...

Kannst du sagen, woher die Information stammt, dass die KT´s in Bonifacio erbeutet wurden?
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: kgvm am 21 November 2010, 17:50:22
Erscheint mir eigentlich eher unwahrscheinlich, daß es eines der überlebenden Boote war.
Als weiteren Vorschlag könnte ich noch die "Monte Nero" ex "KT 20" nennen. Soll zwar nach italienischer Quelle nie an Italien übergeben worden sein, aber dasselbe heißt es ja auch für "Monte Cengio"  :-)
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Peter K. am 21 November 2010, 17:58:26
Gute Idee, aber KT20 MONTE NERO wurde doch noch auf der Bauwerft in Riva Trigoso übernommen ... das passt so gar nicht nach La Maddalena oder Bonifacio ...
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Zerstörerfahrer am 21 November 2010, 19:29:04
Das ist interessant, RENE, denn die Deutschen waren in La Maddalena ja nun wirklich nicht "very strong" vertreten, im Gegenteil, sie verloren sogar ein (ich glaube) Infanterielandungsboot durch Artilleriebeschuß als es versuchte von dort auszulaufen. Daher kann ich es kaum glauben, dass in der kurzen Zeit gleich zwei dieser Schiffe dort übernommen worden sein sollen.

Andererseits steht´s nun mal exakt so im KTB SKL und das ist auch nicht so ohne weiteres von der Hand zu weisen ...

Zu guter letzt erwähnt aber auch die Seetransportstelle Bonifacio - die es ja eigentlich wissen müsste - diese KT´s mit keinem Wort ...

Kannst du sagen, woher die Information stammt, dass die KT´s in Bonifacio erbeutet wurden?

Das geht aus einer Zusammenstellung über die Erfolge der Kriegsmarine im ital. Raum seit Beginn des Unternehmens "Achse" des Marinekommandos Italien hervor.

René
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Peter K. am 21 November 2010, 22:14:54
Vielen Dank, RENE!

Ich habe zwar auch mehrere Berichte zu "Achse", aber diesen offenbar sehr interessanten anscheinend nicht!
Von welcher Dienststelle wurde er verfasst?
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Zerstörerfahrer am 21 November 2010, 22:37:42
Marinekommando Italien, ausgestellt am 16.09.1943

Grüße
René
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: TD am 21 November 2010, 23:33:18
Hallo zusammen,

ist ja erfreulich hier nun einmal etwas zu den italienischen KT- Bau- Anteil zu finden.

Leider sind meine Unterlagen dazu ja im letzten Jahr bei dem PC – Panne incl. Sicherung hopst gegangen.

Eben bei der Nachsuche wurden mir auch etliche Monte KT als Foto angezeigt, leider fehlen alle Fotos.

Ich würde mich ja freuen von evtl. Vorhandenen Fotos, vor allen Dingen Italien und U-Jägerumbauten aus KT, direkt in großer Auflösung zu bekommen falls Jemand davon etwas hat.

Für jede Hilfe dankbar

Theo


Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: de domenico am 22 November 2010, 11:53:29
As far as I know, the Germans captured one Italian MZ in La Maddalena on Sept. 10 or 11, not a KT (and this episode caused a firefight with the Italian garrison). I can look for the correct number, if you like.
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: de domenico am 22 November 2010, 16:07:54
It was in fact MZ 758. Seven Regia Marina MZs were at La Maddalena on Sept. 8 (MZ  713, 726, 737, 776, 785, 791, 798). In the morning of Sept. 13, a group of German soldiers took over MZ 785 and sailed to bring her to Palau. The Italian coast battery at Punta Tegge, informed about the fact, took her under fire, some German shore batteries in their turn opened fire against the battery, and in short the shooting spread everywhere, until a cease-fire could be arranged on Sept. 14 (24 Italians killed - including the naval base commander, cap. vasc. Carlo Avegno,  and 46 wounded, 8 Germans killed and 24 wounded). On the morning of Sept. 15 the last German ground forces left La Maddalena (the embarkation of German forces from Palau having been completed), and the last German officer, a captain who had supervised the evacuation, also left on Sept. 15 afternoon. The embarkation at Santa Teresa di Gallura, a harbour more to the north, continued until the evening of Sept. 17, when the final German naval units left La Maddalena with Kapt. Uneus.

Source: USMM (amm. sq. Giuseppe Fioravanzo) "La Marina dall'8 settembre 1943 alla fine del conflitto", 1962
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: de domenico am 22 November 2010, 16:50:35
Sorry, I meant MZ 785, of course.
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Peter K. am 22 November 2010, 19:40:57
@ RENE
Danke!

@ DE DOMENICO
Thanks for this information!
I know all the mentioned Italian MZ´s situated at La Maddalena on 08.09.1943, but not the exact circumstances of the MZ785-story!
BTW, the Deutscher Stabschef Maddalena was Fregattenkapitän HUNÄUS, not UNEUS!
Do you have any information concerning two Italian KT´s captured by the Germans at Bonifacio?
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: de domenico am 23 November 2010, 00:00:01
The USMM book mentions two submarines, H 6 and RISMONDO, the tanker GARIGLIANO and 6 small auxiliaries at Bonifacio on Sept. 8. On Sept. 10 German naval forces inhibit the sailing of the two subs and force them to stay inside the harbour, while German flak batteries shoot down 2 Regia Aeronautica aircraft. On Sept. 12 general fighting breaks out between Italian and German forces. On Sept. 14 H 6 and RISMONDO are captured by German forces together with 2 "armed fishing vessels", and scuttled on Sept. 18 off Bonifacio. The tanker GARIGLIANO, captured on Sept. 13, was sent to Genova with a German crew on Sept. 16. No mention of KTs.
I should add that MONTE GRAPPA and MONTE CUCCO were both still operational with the Regia Marina in 1946, and had not been captured, while MONTE CENGIO (according to "Navi Militari Perdute", 1975) was captured at La Spezia on 9.9.1943. As for MONTE SANTO, Francesco Mattesini (USMM, "La Marina e l'8 settembre vol. II", 2002) mentions her with the other 3 as in service on Sept. 8, but without giving a commanding officer  (which are named for CENGIO, CUCCO and GRAPPA).
Erminio Bagnasco, in "Le navi da guerra italiane 1940-1945", 2003, says that only CUCCO and GRAPPA were actually operated by Regia Marina: SANTO, even if actually delivered, was sunk by Allied bombers at La Maddalena on 26.5.1943 while still fitting out, while NERO and CENGIO were never delivered before the Armistice. So I don't see how 2 KTs could have been taken over at Bonifacio. Perhaps a mistake for GARIGLIANO (which, as you know, was actually a water tanker/infantry landing ship, so could well have been considered the equivalent of a KT).
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: de domenico am 23 November 2010, 10:13:16
For the sake of completeness, I would like to add that both Groener vol. 3 and Cernuschi & O'Hara in "Dark Navy", 2009, state that GARIGLIANO was seized at La Maddalena (and not in Bonifacio) on the same date, Sept. 13. Groener curiously adds that she was at first renamed F 844 (?), then commissioned as DWARSLAEUFER on 25 Nov. 1943. Groener Vol. 4 (and Tullio Marcon, "I muli del mare", that I consider reliable on the subject) identify MZ 785 as the MZ seized at La Maddalena (but on Sept. 9), later renamed F 4785 by the KM (while "Navi militari perdute" says that she sailed from LM on Sept. 9 still in Italian hands - which seems rather unlikely, in the circumstances of that base - and was captured on Sept. 16 at Portoferraio).
Everything considered, I stand by my idea that the two "Italian KTs" were MZ 785 and GARIGLIANO.
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Peter K. am 25 November 2010, 18:15:54
Many thanks for the data and your thoughts, DE DOMENICO!

The war diary of the "Seetransportstelle Bonifacio" also mention the submarine H6 and RISMONDO, but only two small Italian auxiliaries, B73 and B120. They were manned by the crews of the German boats VP7012 und VP7013, which were not more serviceable.
Noteable is the fact, that the war diary do not mention the GARIGLIANO, but the CISTERNE 844, which was sent to Porto Vecchio with a German crew on 17.09.1943, 15.00 o´clock. I think both were the same ship and this was the reason for the name "F844" for the later DWARSLÄUFER/OLDENBURG at Gröner!

Nevertheless it seems strange that both SKL and "Marinekommando Italien" claimed the capture of two Italian KT´s ...

Are there any records concerning the use of the Italian KT´s after September 1943?
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Enrico Cernuschi am 25 November 2010, 18:42:36
Hello Peter K.,

844 was the number painted on that water tanker stern. It was the number of order for the planned landing at Malta! Scrivia, for example, was 841.

The Italian Navy (or, better, the merchant navy, as the ships were formally passed to the Cooperativa Garibaldi, a partially state controlled enterprise) commissioned, on 1943, two KTs only: Monte Cucco (former KT 32) and Monte Grappa (former KT 10). The Monte Santo (former KT 15) was sink by USAAF bombers at La Maddalena on 26 May 1943 before to be commissioned. As that ship had almost completed her trials there before to be lost her revcoery was attempted, but by the 8 sept. 1943 it was only an hulk which was lost again during the various skirmishes between Italians and Germans around that base.

It had been planned the delivery by the KM of Monte Nero (former KT 20) and Monte Cengio (KT 16), but the 25 July 1943 deferred the delivery date and the 8 Sept. 1943 compromised the wholòe bargain.

The futher KTs had been scheduled to be sold to the Italian navy, but the whole program stopped during Summer 1943.       

   Greetings

    Enrico

Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Peter K. am 25 November 2010, 22:12:43
Thanks ENRICO!

Especially this information
Zitat
844 was the number painted on that water tanker stern. It was the number of order for the planned landing at Malta!
was completely new for me!
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: de domenico am 26 November 2010, 20:18:19
Enrico Cernuschi is right: the book "Le navi da guerra italiane 1940-1945" by Erminio Bagnasco and himself has a photo (page 317) of two SESIA class tankers/landing craft in 1942 bearing the "operational numbers" 841 and 844 at bow and stern. I had clean forgotten. Mariano Gabriele's  "Operazione C3: Malta", USMM, 1990, has another picture of what it purports to be GARIGLIANO (but probably is a sister-ship instead) with the number 841 at the bow during the training landings in July-August 1942. In Bagnasco and Cernuschi there's also a photo of a lagoon motor-boat no. 819, and a "bragozzo" no. 928; in Gabriele's book bragozzi nos 902, 913 etc.
An idea could be that the serial numbers in the 601 to 700 range (those in the 100 range were DV, in the 200 and 300 range were VAS, in the 400 and 500 range were MAS) were given by Regia Marina  to the small ML (100 landing motor-launches of 15.5 tons); those in the 701 to 800 range to the MFP/MZs (later extended to 801/820); the 800 and 900 range would have been attributed to the four SESIA-class vessels, plus the prototype ADIGE, the Messina Straits ferries (ASPROMONTE, MESSINA), the steamer PRINCIPESSA MAFALDA, the bragozzis etc. Therefore Groener's F 844 is not so far off the mark, after all..If you need the pictures, just let me know.
Now to the other point: the small auxiliaries at Bonifacio. B 73 ALBA and B 120 DINA were two small fishing boats from Viareggio, both 21 grt (we're rather far from KTs), both ketches built in 1937 and requisitioned as inshore minesweepers in their home port in May 1940: USMM's "Navi Mercantili Perdute" (1997) says that ALBA was sunk by unknown causes at Livorno on 13.9.1943 (the date seems doubtful) and later raised; as for DINA,  she was at Bonifacio in August 1943, was sunk at Genova, again on 13.9.1943, and raised later to become the Kriegsmarine IS 18 (Italien, Spezia) local defence boat. A third small vessel at Bonifacio was the tug MARIO M. from Genova, 28 grt/1913, requisitioned by the Regia Marina in March 1943 as Z 106 and sunk at Bonifacio by German forces on 13.9.1943. Yet another small fishing ketch from Viareggio, LIDO, 17 grt/1929, requisitioned  by the Regia Marina as the subchaser AS 54 in March 1941, was at nearby Portovecchio on 10.9.1943 and escaped to Capraia, were she was scuttled on 14.9.1943. Later raised.
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Platon Alexiades am 30 November 2010, 23:03:10
Gentlemen,

If that is any help, I have a Comando Supremo file which indicates that MONTE GRAPPA arrived at Maddalena on 5 September 1943, carrying ammunition for the Regia Marina. Apparently still there when the armistice came but I have not given a very thorough look at my files.

Platon
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: Peter K. am 01 Dezember 2010, 07:53:25
That´s an interesting detail, PLATON!  top
Thanks for sharing this information!
Titel: Re: September 1943: Welche italienischen KT´s in La Maddalena erbeutet?
Beitrag von: de domenico am 11 April 2011, 16:58:26
Enrico Cernuschi, in the latest part of his essay on "La Marina tedesca nel Mediterraneo, 1941-1945", in "Storia Militare" n.211, April 2011, writes a list of KT-Verbleib that includes KT 20 then Italian MONTE NERO, captured 9 Sept. 1943 at La Maddalena, October 1943 again KT 20, gunfire damage 28.1.1944 off Porto Santo Stefano, sunk by bombs 4.9.1944 at Genoa; and KT 16 then MONTE CENGIO, also captured in Sept. 1943 and sunk by bombs at Genoa on the same date.
The same author, however, together with Erminio Bagnasco, wrote  in the book "Le Navi da Guerra Italiane 1940-1945" (2004),and in his recent post above (Antwort #20, 25 Nov. 2010),  that KT 20 and KT 16 were only earmarked as MONTE NERO and MONTE CENGIO, but never actually delivered to Regia Marina before the Armistice. So I would like to know if new information has since come to light on the subject.