11. Schiffstammabteilung Stralsund

Begonnen von alo41, 13 März 2017, 23:05:36

Vorheriges Thema - Nächstes Thema

0 Mitglieder und 1 Gast betrachten dieses Thema.

alo41

Hi,

I have bought a Schnellboot photo album. It starts with two RAD photos. At what age and how long was the RAD service?

He was then at the 11. Schiffstammabteilung, Schwedenschanze, Stralsund. There was a paper "Die Geschichte der 11. Schiffstammabteilung" with the album. It states that the first Rekruten were taken in 1 Nov 1938. They were then "vereidigt" on 8 Dec. How long did they stay after that? 2 months? I think the first album owner could have been part of the first batch. There is still construction work going on in the small harbour. When would the next batch of Rekruten have been taken in?

1a  On gard with the 5 company (Brügge) life ring.
2a  Harbour
3a  Kaserne

/Alo
Antworte im deutsch, bitte

Christian Hahn

Hello ,
 Ship's departments were first formed in the Imperial Navy as naval inspections. These were naval units stationed on the coast, which were responsible for the military and nautical basic training for the fleet.
In the imperial navy the so-called inspections had the suffix I for the Baltic Sea and II for the North Sea. In the Reichsmarine these inspections were renamed into the ship trunk divisions of the Baltic Sea and the North Sea. Later they were replaced by ship's regiments which were subordinate to ship's naval divisions. Ship master regiments were stationed at the Baltic Sea in Stralsund, Libau, Pillau, Kiel, Eckernförde, Sassnitz. Stationed at the North Sea in Wesermünde Wilhelmshaven, Leer, Buxtehude. All recruits from the Kriegsmarine were trained in one of the ship-trunk-departments and got here their nautical and infantry basic education.

After reorganization of the previous 11th Marine Division on January 1, 1944, reorganized in BRUYERS Lorraine. The department was dissolved in October 1944, with simultaneous delivery of the personnel to the army.
Commander: 01.1944-10.1944 F.Kapt. (MA) Naumann Hans
Christian Robert Hahn
 E-Mail :cvdunitedmedia@googlemail.com

alo41

Thank you Christian for the additional information.

/Alo
Antworte im deutsch, bitte

alo41

Hi,

I Think I found the answer on Ebay.

http://www.ebay.de/itm/7x-Orig-Foto-11-S-St-A-Kriegsmarine-Rekruten-in-Kaserne-STRALSUND-1940/391940024949?hash=item5b41722a75:g:WnkAAOSwrhhaJp85

This guy was at S.St.A 11 for three months between Jan. and April 1940.

PS. There are also some good Schnellboote photos far sale there.
Antworte im deutsch, bitte

Christian Hahn

Here are some photos of my grandfather in the training company as Obermaat the 11th Shipsteam Department Interesant 08 machine gun
Christian Robert Hahn
 E-Mail :cvdunitedmedia@googlemail.com

alo41

Hi Christian,

Good photos, thank you.

There are Group photos of the "kompanie Stammpersonal" in my "Die Geschichte der 11. Schiffstammabteilung".

I could post a scan if it is of interest.

Do you know in what Company he was serving and when?

/Alo
Antworte im deutsch, bitte

alo41

Antworte im deutsch, bitte

Christian Hahn

Hello ,

first he was in the 2.Kompanie 3.Schiffsstamabteilung 24.06.1941-26.06.1941

bevor he was 8.Komp.Infanterieregiment Oberhein 629 aus Stellungsabschnitt 138 MG Kompanie sch.

Stammrollennummer war O.25447 MK hu will help me about this number?

Kaiserliche Deutsche Marine war er vom 30.05.1917-23.12.1918 Marineinfanterie regiment 5/2 ????

He was born in Breslau nd Grenzschutz Ost and is said to have been with the Freikorps and Upper Silesian Special Police, but was an instructor so far ... Can you continue to help, the order is also unclear on the lower left side of the chest (Freikorps, HGrenzschutz ???) He was only briefly unemployed at the end of 1932. Before that, under NSDAP number 1 330086, he was a member and block helper. According to the family, he was always somehow a soldier instructor Can you help me ? wishes Christian
Christian Robert Hahn
 E-Mail :cvdunitedmedia@googlemail.com

alo41

Hi Christian,

I do not have any more on Schiffsstamabteilungen.
The medal looks lik a wound badge from the Kaiserzeit.

/Alo
Antworte im deutsch, bitte

Nordmeer

Hi Alo und alle!

#Alo
ZitatAntworte im deutsch, bitte
OK  :MG:

Wahrscheinlich ist diese  --/>/> Website mit einigen Bildern bekannt (scrollen bis 11. SStA).

Mein Vater war auch bei der 11. Schiffsstammabteilung. Auch mich würde interessieren, wie lange die Rekrutenausbildung dauerte. Er trat im September 1940 in die Marine ein (1. September oder später ist unklar).

Die unten angehängten Photos in dunklen Uniformen (leider nicht sehr scharf) zeigen die Kameraden der 16. Gruppe jedenfalls beim "ersten Landgang" in Stralsund, und zwar am 28.10. und 31.10.1940. Die hellen Uniformen auf dem 3. Bild waren wohl so etwas wie Ausgehuniformen für die Rekruten. Der Matrosen-Stern fehlt jedenfalls noch bei allen Bildern, sie müßten demnach vor der Vereidigung entstanden sein. Falls es am 01. September losging, war der erste Ausflug also nach ca. 2 Monaten. Folgte dann die Vereidigung? Und danach? Ich las bislang immer von 3 Monaten Rekrutenzeit. Aber wer weiß?

Ein weiterer Aspekt, den ich nicht klären konnte, betrifft die oben erwähnten "Gruppen". Darüber habe ich nirgendwo etwas gefunden. Seine Aufzeichnungen geben stets "11.Schiffsstammabteilung, 16. Gruppe" an. Ich weiß, daß es in den Schiffsstammabteilungen numerierte Kompanien gab. (Weiß jemand zufällig mehr darüber?) Gruppe scheint eine zusätzliche untergeordnete Gliederung gewesen zu sein. Unter einem Bild steht dann auch "mein Gruppenführer".

Vielleicht kann ja noch jemand etwas zu Dauer und üblichem Ablauf der Rekrutenzeit in dieser Zeit anmerken.

Beste Grüße,

Viktoria



smutje505

Hallo Viktoria Bild 3 das sind die Bordpäckchen weis - wurden bei der VM nur an Bord getragen oder in der Kaserne.

t-geronimo

Jetzt solltest du einer Fachfremden aber auch erklären, was ein Bordpäckchen ist.  :MZ:
Gruß, Thorsten

"There is every possibility that things are going to change completely."
(Captain Tennant, HMS Repulse, 09.12.1941)

Forum MarineArchiv / Historisches MarineArchiv

smutje505

Bei der VM gab es "erste Geige" Ausgehuniform und Parade Uniform   "zweite Geige" wurde meist als Dienstuniform getragen - Matrosenuniform im Sommer Bordweis (Bordpäckchen weis) im Winter Bordblau  (Bordpäckchen blau) auch Arbeitsuniform .Für Matrosen und Maate im Winter über der  Ausgehuniform der Kulani und Offiziere der Mantel.
Wenn ich etwas vergessen habe kann berichtigt werden.

Paule_schnuppi

Zitat von: smutje505 am 24 November 2020, 17:15:13
Wenn ich etwas vergessen habe kann berichtigt werden.

Sind das nicht Fotos der KM und nicht der VM?

Lothar W.

Hallo Viktoria,

das Bild Nr. 3 zeigt Angehörige der Kriegsmarine im weißen Arbeitshemd mit der dazugehörigen weißen Arbeitshose für die Sommermonate.

Gruß
Lothar

Impressum & Datenschutzerklärung