Schnellboote

Begonnen von joern, 18 September 2012, 09:15:54

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alo41

Have anybody heard of a "Schnellbootsdivision Kanal" in 1945? It is mentioned in die Seekiste Nr 2 1954 in an article by G. Altmann.
I think it is a misstake but you never know. He is wrong about Petersen and S 174 and S 209. They brought SS-Obergruppenführer Seyss-Inquart to Germany.

/Alo
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Urs Heßling

#226
moin, Alo

Zitat von: alo41 am 09 Dezember 2012, 20:31:21
He is wrong about Petersen and S 174 and S 209.

Das Ganze klingt doch sehr nach "Kriegsberichterstatter"-Schreibstil  :|

Minenwurfformation war meines Wissens normalerweise die Dwarslinie, nicht eine "Keilformation".
Minen mit "dahinbrausender" Fahrt zu werfen führte zu Problemen, weil der Propellerstrom ein korrektes Fallen der Minen behinderte

Weitere Fehler: Die Nummer einer Flottille wurde nie mit römischen Ziffern geschrieben.
Petersen hatte die Dienststellung "Führer der Schnellboote" und den Rang "Kommodore", die Bezeichnungen "Kommodore der Schnellboote" und "Kapitän zur See" sind falsch.

Nur bei Berichten im Krieg durften Namen eventuell nicht genannt werden. Warum schreibt er im Jahre 1954 nicht, daß der gefallene Flottillenchef Hermann Opdenhoff war ?

Fazit: sehr suspekt !

Gruß, Urs
"History will tell lies, Sir, as usual" - General "Gentleman Johnny" Burgoyne zu seiner Niederlage bei Saratoga 1777 im Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg - nicht in Wirklichkeit, aber in George Bernard Shaw`s Bühnenstück "The Devil`s Disciple"

Spee

Servus,

da hier gerade so schön über S-Boote gesprochen wird, ich würde noch Auskünfte dazu benötigen  --/>/> http://www.forum-marinearchiv.de/smf/index.php/topic,8209.msg97685.html#msg97685
Auf welchem Boot/Boote gefahren, welche Kommandanten etc.? Danke  :-) !
Servus

Thomas

Suicide Is Not a War-Winning Strategy

alo41

Hi Thomas,

A very intresting post!
The Schnellboot S 112 is quite famous. It was used for radar testing when it was with the 4 S-Ftl. Later (1945) it took part in the Granville raid from the Chanell Islands.

From S-Boot.net.
"S 112" hatte von St. Peter Port/Guernsey aus an dem Handstreich des VAdm Hüffmeier auf Granville am 07.02.1945 teilgenommen und war nach Abbruch der Aktion wieder in St. Peter Port eingelaufen. Mit nur einer fahrbereiten Maschine verlegte es nach St. Lorient. Der Kommandant (Lt.z.S. Nikkelowski) verunglückte im April tödlich. Das marode Boot blieb in St. Lorient liegen und wurde von der französischen Marine am 27.06.1951 zum Abwracken verkauft."


S 145 had Oblt Schirren as commander in Juni 1944. Urs will have more details and the commander of S 80.

/Alo
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Urs Heßling

#229
hallo, Thomas und Alo,

1. Bordzeit auf S 80 vom 10.9.1942 bis 1.4.43
Kommandant S 80 war in diesem Zeitraum Oberleutnant zur See Nicolai Baron von Stempel, ab 9/44 Flottillenchef der 11. S-Fltl; Versenkungserfolge sind nicht bekannt.

2. Bordzeit auf S 145 ab März 1944 bis 15.7.1944
Kommandant S 145 war in diesem Zeitraum bis ca. 20. Juni Oberleutnant zur See Hans Schirren, danach Obersteuermann Seiffert (Vorname nicht bekannt); Versenkungserfolge sind nicht bekannt.

3. Bordzeit auf S 112 vom 15.7. bis 30.11. als Kommandant (?)
Diese Angabe stimmt nicht mit den Angaben im KTB FdS überein. Dort sind als Kommandanten benannt
ObStrm Deppe 3/44 – 7/44 (5.)
ObStrm Seiffert 8/44 - 9/44 (9.)
LtzS Nikelowski 10/44 – 2/45 (9., aber Brest)
S 112 war seit 7/44 aufgrund von Schäden nicht mehr voll einsetzbar.

Gruß, Urs
"History will tell lies, Sir, as usual" - General "Gentleman Johnny" Burgoyne zu seiner Niederlage bei Saratoga 1777 im Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg - nicht in Wirklichkeit, aber in George Bernard Shaw`s Bühnenstück "The Devil`s Disciple"

Urs Heßling

moin, Alo,

Zitat von: alo41 am 10 Dezember 2012, 15:01:45
The Schnellboot S 112 is quite famous. It was used for radar testing when it was with the 4 S-Ftl. /Alo

Wann war das (nach deinen Unterlagen) ? Ich habe im Zeitraum vorher nur
OLtzS Nitsche 2/42 – 15.3.42 (6.)
OLtzS Schmidt, M. 4/42 – 8/42 (5.)
OLtzS Müller, Karl 9/42  - 3/44 (5.)

Gruß, Urs
"History will tell lies, Sir, as usual" - General "Gentleman Johnny" Burgoyne zu seiner Niederlage bei Saratoga 1777 im Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg - nicht in Wirklichkeit, aber in George Bernard Shaw`s Bühnenstück "The Devil`s Disciple"

alo41

#231
Hi Urs,

The radar tests were made by Karl Müller in S 112 in the 5 S-Ftl. My misstake. There is a report from this test on the net.  Link:  http://www.cdvandt.org/OKM%20Kapt%203.pdf

A photo of von Stempel.

/Alo
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Urs Heßling

moin, Alo,
guter Link  top :MG: , schönes Foto.

Gruß, Urs
"History will tell lies, Sir, as usual" - General "Gentleman Johnny" Burgoyne zu seiner Niederlage bei Saratoga 1777 im Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg - nicht in Wirklichkeit, aber in George Bernard Shaw`s Bühnenstück "The Devil`s Disciple"

alo41

Hi,

The S 112 and the S 145 both ended up in Brest on 4 July 1944. They then tryed to reach St. Peters port several times. Only S 112 succeded on 10 Sep. 1944. I think Seiffert was commander on S 145 and Behnken on S 112. (it could not be Seiffert on both)

Behnken was in a hospital for three months in 1943.  He had: 21 "Rachenbräume (Diphtherie)", 175a "Gelenkrheumatismus akut", 100 "Krankenheiten der Mandeln"

/Alo
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alo41

#234
Hi,

I did some more checking about the commanders on S 112 and S 145.

S 112 went to St. Malo on 18 June, probebly with Oblt. Johann Schmöltzer (5 S-Ftl) as commander.
S 145 went to St. Malo on 28 June. Commander StOStrm Seifert (9 S-Ftl), ObFähnz Behnken (9 S-Ftl) is probebly on board.
4 July, Both boats continued to Brest.
15 July, Behnken takes command of S 112. Schmölzer back to 5 S-Ftl?
5 Aug. S 145 recives bomb damage in the Brest U-boot bunker.
16 Aug. Behnken is commander on S 145. Seifert probebly now commander on S 112.
? Sep. Schirren commander on S 145.
10 Sep. S 112 manage to get away to St. Peters port. Behnken and probebly Seifert and Schirren are on the boat. Commander?
15 Sep. New commander Beer dies on S 145 in Brest. Boat probebly destroyed.
? Okt. Seifert and Schirren back with 9 S-Ftl
30 Nov. Behnken leaves St. Peters port. Lt. Nikelowski takes over S 112 (or did he do that already in Sep?).

The letter about that Behnken is missing is dated 4 Okt. The 9 S-Ftl are probebly refering to the damage that S 145 got in Brest. They have not yet recived the news about S 112 in St. Peters port. Behnken gets a promotion when they do get the news on 16 Okt.

I got the information from Hümmelchen and Spee's post: http://www.forum-marinearchiv.de/smf/index.php/topic,8209.msg97685.html#msg97685
Urs, you can probebly prove some of it wrong if you have the KTB. I got the Schirren and Beer names from your list.

/Alo
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Urs Heßling

moin,

dies ist der Stand des KTB FdS:

S 112
ObStrm Deppe 3/44 – 1.7.44 (5.)
OLtzS Beck 15.7. - 1.8.44 (9.)
ObStrm Seiffert 15.8.44 – 1.9.44 (9.)
15.9.44 Verlegung Brest – Kanal-Inseln : ein U-Boots-Kommandant (KTB FdS)
LtzS Nikelowski 10/44 – 2/45 (9., in St. Peter Port)
(+) 5/45

Anmerkung: keine Erwähnung von Behnken.

S 145
OLtzS Schirren 11/43 – 15.6.44 (9.)
OStrm Seiffert 16.6.44 - 8/44 (9.)
OLtzS Schirren 9/44 (9.)
in der Liste vom 15.9.44 (mit neuem Kdt OLtzS Beer, Rudolph) nicht mehr aufgeführt

Gruß, Urs

p.s. 01.10.44 Seiffert auf S 167, Schirren auf dem neuen S 207
"History will tell lies, Sir, as usual" - General "Gentleman Johnny" Burgoyne zu seiner Niederlage bei Saratoga 1777 im Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg - nicht in Wirklichkeit, aber in George Bernard Shaw`s Bühnenstück "The Devil`s Disciple"

alo41

#236
Hi Urs,

There are some intresting diffrences. I will see if I can make them match.

18 Juni, S 112 went to St. Malo, commander ObStrm Deppe (5 S-Ftl)
28 Juni, S 145 went to St. Malo. Commander StOStrm Seifert (9 S-Ftl), ObFähnr Behnken (9 S-Ftl) is probebly on board.
4 July, Both boats continued to Brest. Oblt. Johann Schmöltzer (5 S-Ftl) is new commander on S 112 (ref. Hümmelchen)
15 July, 5 S-Ftl hands over S 112 to 9 S-Ftl. OLt Beck is apointed as new commander (did he ever get to Brest?). Behnken is probebly acting commander of S 112 (under repaire) in Brest. Is Behnken commander after 1 Aug when Beck ends his command?
5 Aug. S 145 recives bomb damage in the Brest U-boot bunker. (S 112 is now the better boat)
15 Aug. Behnken and Seifert switches boats. Behnken is now commander on S 145 and Seifert on S 112.
? Sep. Schirren commander on S 145. How did he get to Brest? Brittany was isolated since 5 Aug? How did he and Seifert get out of Brest?
10 Sep. S 112 manage to get away to St. Peters port. Behnken is probebly on the boat together with the U-Boot commander. Lt. Nikelowski takes over S 112 when they get to St. Peters port.
15 Sep. New commander Beer dies on S 145 in Brest. Boat is destroyed before Brest falls on 18 Sep.
1 Okt. Seifert and Schirren back with 9 S-Ftl
30 Nov. Behnken leaves St. Peters port.

I think there are some room for Behnken to be commander. Hümmelchen is also confirming this for S 145. I think this is a good example of the confusion that excists when comparing diffrent sources. It would have been intresting to see the original Soldbuch.

/Alo

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Urs Heßling

moin, Alo,

seitdem ich entdeckte, daß KTB FdS und KTB 24. S-Fltl monatelang nicht übereinstimmen, ist KTB FdS für mich keine 100 %ige Quelle mehr.

Ich halte es durchaus für möglich, daß Seiffert und Schirren als Kommandanten benannt, aber tatsächlich nicht an Bord waren. Leider habe ich das KTB der 9. S-Fltl für den fraglichen Zeitraum nicht.

Gruß, Urs
"History will tell lies, Sir, as usual" - General "Gentleman Johnny" Burgoyne zu seiner Niederlage bei Saratoga 1777 im Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg - nicht in Wirklichkeit, aber in George Bernard Shaw`s Bühnenstück "The Devil`s Disciple"

alo41

Urs,

Yes, I think that Beck never got to Brest becuse Behnken is put up as commender on the same date (15 July) in his Soldbuch. It was probebly important to get a commander name when the boat was handed over from 5 S-Ftl.

I also think that Seifert probebly left Brest on S 112 on 10 Sep together with Behnken. It was probebly once again important to get a new commander name for S 145 (if only for 5 days!). I do not think that Schirren ever got to Brest. Seifert must then have taken an early plane from the Channel island back to Holland.

/Alo
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Urs Heßling

moin, Alo,

ja, viel Durcheinander (und sehr schlecht für meine Liste!)

Zitat von: alo41 am 15 Dezember 2012, 15:31:57
I also think that Seifert probebly left Brest on S 112 on 10 Sep together with Behnken.

Das paßt nur nicht mit dem Eintrag "ein U-Boot-Kommandant" im KTB FdS zusammen. Wäre Seiffert an Bord gewesen, wäre er meiner Meinung nach als Kommandant eingesetzt worden.

Gruß, Urs
"History will tell lies, Sir, as usual" - General "Gentleman Johnny" Burgoyne zu seiner Niederlage bei Saratoga 1777 im Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg - nicht in Wirklichkeit, aber in George Bernard Shaw`s Bühnenstück "The Devil`s Disciple"

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