Kohlebunker als Schutz

Begonnen von Schweineferkel, 14 Dezember 2011, 17:17:07

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Schweineferkel

Hallo an alle

Ich bin hier (und auch in anderen Foren, wie KBismarck und Navweaps) seit einiger Zeit stiller Mitleser unf freue mich jedesmal über das Niveau auf dem hier diskutiert wird.

Zu meiner eigentlichen Frage:
Gibt es eigentlich Unterlagen darüber wie gut die Kohlebunker die Schiffe des 1.WK geschützt haben. Und wenn es diese Unterlagen gibt, was sagen diese aus über den Wert der Bunker.

delcyros



"they had the vitals covered by a thick deck and this deck in conjunction with the coal stowed above it, was dependent upon to give protection. We shall see in chapter XVII. how important this coal is, not only in offering direct resistence to penetration, but in preserving stability when the side is riddled."-Edw. Attwood, War-Ships, the construction, protection, stability, turning etc. of war vessels (1904),p.150


"Influence of Coal stowed in upper bunkers.-
1. The question of coal in the upper bunkers to the sides of warships is important because of the resistence such coal offers to direct penetration. It has been found that 2ft of coal is aequivalent in resisting power to 1 in of iron. This is specially important in deck-proetcted cruisers (...), which depend so largely on the coal above the protected deck for their protection, and on this account the coal in the upper bunkers at the sides should be the last to be used.(...)
2. In addition to this direct protection there is the fact that the bodily sinkage on riddling the side and admitting water would be less with coal than witout it. Every cubic feet of bunker space, with coal in, contains five-eights solid space occupied by the coal, and three-eights vacant space, into which water could penetrate. The influence of this in limiting bodily sinkage has already been seen in chapter XVI.
3. Of greater importance that (1) or (2) is the influence of coal in preversing the initial stability, supposing the side of the ship is riddled in way of the upper bunkers.."

Edw. Attwood, War-Ships, the construction, protection, stability, turning etc. of war vessels (1904),p.196

Mit moderneren Granaten und Panzer wurde herausgefunden, dass 6ft Kohle etwa 1in KC Panzer in der Resistenz entsprechen. Diese Angabe entspricht gut der Bewertung Atwoods, da das sog. "figure of merit" zwischen wrought iron und KC Panzer zwischen 2.33 und 3.0 liegt -je nach Dicke und Qualität der  Probe.

Die relative Schutzwikrung von Kohle im Verhältnis zu KC Panzer beträgt etwa 70:1. D.h. ein 3,5m tiefer Kohlebunker entspricht  +50mm KC Panzerung im Seitenschutz.

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